• Wpisów:164
  • Średnio co: 24 dni
  • Ostatni wpis:1 rok temu, 08:55
  • Licznik odwiedzin:21 054 / 4041 dni
Jesteś niezalogowany. Niektóre wpisy dostępne są tylko dla znajomych.
 
Metro w Dubaju ruszy za 10 miesięcy
Pierwsza linia metra w Dubaju ruszy już we wrześniu 2009, a cały projekt skomunikowania miasta systemem szybkiej kolejki nadziemnej ma zostać zakończony do 2012 roku.
We wrześniu przyszłego roku metro będzie obsługiwać 47 stacji, a koszt zakończenia pierwszego etapu budowy szacuje się na 15,5 miliarda dirham. Pierwszą stacją, która została już ukończona jest Jebel Ali Industrial. W pierwszym roku ma ona obsłużyć ponad 15 milionów pasażerów.


Jego wysokość szejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, wice prezeydent Zjednoczonych Emiratów Arabskich wziął udział w pierwszej jeździe próbnej pociągiem metra na 11 kiliometrowym odcinku pomiędzy terminalami Jebel Ali oraz Ibn Battuta.

W pociągach metra na zielonej i czerownej linii będzie dostępny dla pasażerów bezpłatnie bezprzewodowy internet. Najnowocześniejsze na świecie bezobsługowe pociągi metra mają skomunikować Dubaj na długości 75 kilometrów kwadratowych. W pełni zautomnatyzowany najdłuższy na świecie system kolei umożliwi pasażerom szybką podróż pomiędzy najważnieszymi miejscami w Dubaju takimi jak: Burjuman, Emirates Towers, Mall of the Emirates, Festival City oraz wieloma innymi.
Pasażerowie powyżej 60 roku życia oraz dzieci będą mieli duże zniżki na podróż metrem. Każdy pociąg będzie składał się z wagonów trzech różnych klas. Oficjalne nazwy stacji metra mają zostać wyłonione w konkursie ogłoszonym przez władze transportowe Dubaju (Road Transport Authority). Opłaty za podróż metrem mają zostać ogłoszone w późniejszym terminie.
Dubai Mall – 50 boisk w jednym....
Największe na świecie centrum handlowe Dubai Mall, które obejmuje powierzchnię 50 boisk piłkarskich zostało oficjalnie otwarte 4 listopada. Do jego budowy użyto tysięce ton marmuru i szkła. Odwiedzający mają dostęp do centrum z głównej ulicy Dubaju; Sheikh Zayed Road oraz Financial Street Road, Emaar Boulevard. Dla odwiedzających wybudowano parking na 14 tysięcy samochodów. Kiedy wszystkie sklepy zostaną otwarte szacuje się, iż w Dubai Mall będzie zlokalizowanych ponad 1200 punktów handlowych i usługowych. Największa brytyjska sieć handlu detalicznego Waitrose ma zajmować ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych, francuska galeria Lafeyette ma zostać oficjalnie owarta w 2009 roku.


Dubai Mall jest także domem dla największego na świecie akwarium, które jest schronieniem dla ponad 33 tysięcy gatunków zwierząt wodnych. Z ponad 160 restauracji przewidzianych dla Dubai Mall tylko 40 zostało już otwartych i obsługuje ciągnące tłumy ludzi, którzy chcą zobaczyć Dubai Mall w całej swojej okazałości.

Dubaj: Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują w metro
Paradoksów na świecie jest dużo, a jednym z nich mogą być obecne Zjednoczone Emiraty Arabskie. Kraj żyjący z wydobycia ropy naftowej, gdzie cena paliwa jest śmiesznie niska zaczął inwestować w budowę elektrycznego automatycznego metra! Co skłoniło do takiej inwestycji przybliżamy w poniższym artykule.
Zjednoczone Emiraty Arabskie

Dubaj jest miastem i emiratem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Geneza istnienia miasta sięga 3 tysięcy lat przed naszą erą, gdy ważną rolę zaczął odgrywać handel perłami. Były one wyławiane na miejscu i wywożone statkami do Chin. Stamtąd wracały jedwab i porcelana, które z kolei trafiały na statki do Europy. Na takich zdrowych podstawach miasto rozwijało się i trwało jako niezależne aż do 1766 roku, kiedy to zostało opanowane przez Wielką Brytanię. Ten stan trwał do do 1966 roku, kiedy to odkryto złoża ropy naftowej. To doprowadziło do uzyskania przez emirat Dubaju niepodległości, a w 1971 roku podpisano układ federacyjny tworzący Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie wiodącą rolę zapewniono Dubajowi wraz z Abu Zabi. Obecnie miasto pozostało ważnym ośrodkiem handlu, oczywiście obok wydobywanej ropy naftowej. Jednak problem z ropą staje się coraz bliższy. Wraz z ostrzeżeniami, że ten surowiec ulega bardzo szybkiemu wyczerpaniu należy znaleźć rozwiązanie. Oczywiście w momencie gdy Polska dąży do całkowitego uzależnienia się od paliw płynnych to dostawca surowca obiera znacznie inny kierunek rozwoju. Wobec zbliżającego się nieuchronnie końca złóż ropy czas poszukać innych źródeł przychodów. Najśmielsze działania podjęto w kierunku rozwoju luksusowej turystyki. Obecnie w modzie są sztuczne wyspy w kształcie palmy wybudowane na morzu, gdzie na samym środku znajduje się luksusowy hotel z pięknymi widokami i nieskazitelnymi plażami. Jednak bardziej nas interesujące sprawy dzieją się wewnątrz miasta, a mianowicie trwa budowa nowej sieci automatycznego metra. W mieście gdzie drogi są szerokie, stare samochody prawie nie występują, a cena paliwa jest śmiesznie mała taki ruch może budzić zdziwienie, a jednak. Władze Dubaju postanowiły zmniejszyć zatłoczenie na ulicach oraz poprawić środowisko w mieście poprzez budowę elektrycznej kolei automatycznej. Dodatkowym powodem do budowy tej linii jest chęć oszczędności zużycia paliwa stanowiącego dobro eksportowe kraju. W efekcie nie tylko Dubaj ma zyskać Metro ale całe Zjednoczone Emiraty Arabskie mają zostać oplecione siecią szybkich połączeń kolejowych wykorzystujących trakcję elektryczną, które mają zastąpić znaczną część połączeń lotniczych wpływających na znaczne zużycie paliw płynnych.
Metro w Dubaju

Na bazie wcześniej wspomnianych przesłanek oszacowano, że populacja Dubaju wzrośnie do 2017 roku do trzech milionów (obecne dane mówią o 5 milionach do 2020), a do 2010 roku przewiduje się obsługę 15 milionów turystów. W związku z tym sytuacja na drogach w mieście mogła by wymknąć się spod kontroli. Aby temu zapobiec została podjęta decyzja o budowie systemu automatycznego metra. Prace projektowe ruszyły od 1997 roku, a pierwotne studium wykonalności wykonało Systra. Same prace budowlane zostały zlecone konsorcjum pod przywództwem Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Pozostali udziałowcy to również japońskie Obayashi i Kajima oraz tureckie Yapi Merkesi. Sieć metra zostanie włączona do utworzonego w 2005 roku Zarządu Dróg i Transportu, które jest operatorem przewozów autobusowych w mieście. Po otwarciu metra linie autobusowe (m. in. autobusami Solaris) zostaną przeorganizowane aby dowoziły pasażerów do metra. Częścią systemu mają być także postoje taksówek oraz urządzenia parkuj + jedź. Prace budowlane nad pierwszą czerwoną linią rozpoczęto w lutym 2006 roku, a we wrześniu 2006 przyznano temu samemu konsorcjum kontrakt na budowę drugiej, zielonej linii metra.
Linia czerwona


Linia czerwona ma mieć długość 52,1 km i 29 stacji, z których cztery będą pod ziemią. Trasa pobiegnie z Rashidiva do Jebel Ali, przejeżdżając przez Port lotniczy, centrum miasta i Amerykański Uniwersytet w Dubaju. Pierwsza część linii ma zostać otwarta 9 sierpnia 2009 roku, a zaawansowanie prac wskazuje na dotrzymanie terminu. Przejazd całej linii ma zająć 60 minut, i ma ona przewozić 25 720 pasażerów na godzinę. W samym centrum miasta na długości 4,7 km metro powstanie jako podziemne, 3,3 km będzie na poziomie gruntu, a pozostałe 44,1 km zostanie na estakadach. Tunele powstaną za pomocą maszyn TBM. Stacje swoim kształtem mają odwoływać się do tradycji połowów pereł, a z racji warunków lokalnych (bardzo duże nasłonecznienie) stację będą w pełni klimatyzowane. Dodatkowo aby zapobiec utracie ciepła, jak również wtargnięciu przez osoby postronne na trasę obsługiwaną automatycznie stacje zostaną wyposażone w drzwi na krawędziach peronów. Zajezdnia dla tej linii znajdzie się na jej końcu przy Jebel Ali. Ma ona obejmować obszar 110 000 metrów kwadratowych, być całkowicie klimatyzowana i mieścić 44 składy metra. W planowym ruchu po trasie mają kursować pociągi co 7 minut z minimalnymi odstępami 3 minuty i 45 sekund przy prędkości maksymalnej 90 km/h. W przyszłości rozważane jest przedłużenie linii dalej na zachód do granicy z Abu Dhabi.
Linia zielona

Druga linia zielona będzie miała długość 17,6 km i 14 stacji. Jej kształt przypomina nieco podkowę. Z całej trasy 7,9 km z sześcioma stacjami będzie wykonane japo podziemne, natomiast pozostała część na estakadach. Trasa zacznie się w Al Qusais, gdzie niedaleko będzie zlokalizowana zajezdnia i poprowadzi pod centrum miasta oraz szpitalem do Jedaff. Dwie stacje podziemne (Burjuman i Union Suare) będą stacjami przesiadkowymi na linię czerwoną. Część podziemna powstanie metodą drążenia za pomocą TBM. linia ma zostać otwarta 21 marca 2010, a czas przejazdu ma wynosić 40 minut. Maksymalna przepustowość linii to 13 380 pasażerów na godzinę. Pozostałe parametry mają być zbliżone do linii czerwonej.
Tabor


Jak już zostało wcześniej wspomniane tabor na linii ma być prowadzony w pełni automatycznie. Dla potrzeb tego przedsięwzięcia zamówiono 87 pięciowagonowych automatycznych składów metra produkcji japońskiej Kinki Sharyo. Pierwszy skład odbył jazdy testowe w Hiroszimie w listopadzie 2007, a w marcu 2008 został przywieziony do Dubaju. Drugi skład trafił na testy klimatyczne do miasta Nagoya. Do końca 2008 mają dotrzeć wszystkie składy potrzebne dla linii czerwonej, natomiast do 2009 dla zielonej. Każdy pęciowagonowy skład może przewieźć 634 pasażerów (łącznie na miejscach siedzących i stojących). Pociąg będzie posiadał dwie klasy –złotą i srebrną. Jeden wagon końcowy będzie posiadał klasę złotą, natomiast pozostałe cztery wagony w składzie będą klasy srebrnej. Klasa złota została wprowadzona specjalnie dla zachęcenia zamożnych mieszkańców do korzystania z metra. Przedziały klasy złotej mieszczą jedynie 18 miejsc siedzących obitych skórą i posiadają panoramiczną szybę pozwalającą na obserwowanie panoramy mijanego miasta. Wewnętrzna część wagonu klasy złotej zostanie zarezerwowana dla kobiet z dziećmi. Na pokładzie pociągu będą dostępne sygnały GSM oraz dostęp do Internetu poprzez WiFi. Ma to dodatkowo skusić pasażerów do korzystania z metra, ponieważ czas podróży można wykorzystać dla celów pracy. Oczywiście także wagony metra będą całkowicie klimatyzowane. Pociągi mają pobierać energię elektryczną za pomocą trzeciej szyny będącej pod napięciem 750V prądu stałego.
Plany na przyszłość

Najśmielsze plany na przyszłość mówią o ośmiu liniach w mieście, jednak wszystkiego nie da się zrobić w jeden dzień. 29 maja 2007 roku przyjęto do realizacji linię purpurową długości 49 km, która da ekspresowe połączenie z budowanym właśnie nowym portem lotniczym Jebel Ali Airport z centrum miasta. Linia pobiegnie równolegle do czerwonej, jednak głębiej w stronę lądu wzdłuż autostrady. W efekcie na trasie będzie jedynie 8 stacji, a pociągi pojadą 100 km/h, dzięki czemu czas jazdy ma wynosić zaledwie 40 minut. Pociągi na tej trasie miałyby mieć po 9 wagonów oraz pozwalać przewozić bagaż nadany na stacji kolejowej. Bagaż będzie można nadać na trzech spośród ośmiu stacji. Rozpoczęcie budowy tej linii jest planowane na marzec 2009, a wejście do planowej służby w 2012 roku. Za planami linii purpurowej podążyły plany linii niebieskiej, która ma biec głębiej w stronę lądu i stanowić wolniejsze połączenie portu z centrum miasta, gdzie częściowo linia niebieska i purpurowa prowadziłyby tym samym torowiskiem. Patrząc na zaawansowanie obecnych prac chyba szybko przyjdzie świętować otwarcie tych linii.
 

 
Tylko petrodolarowi bogacze, szejkowie znad Zatoki Perskiej mogli sobie pozwolić na taaaki ekran. Nowo wybudowany 33 kondygnacyjny biurowiec, ma mieć zamontowany na jednej ze ścian największy ekran na świecie. Wyświetlacz będzie tworzył jednolitą powierzchnię, od parteru aż po dach. Prezentowane na nim klipy reklamowe będą doskonale czytelne z odległości ponad 1,5 kilometra. Zjednoczone Emiraty Arabskie są jednym z krajów, w których ostatnimi czasy powstaje najwięcej oryginalnych, ekstrawaganckich, najgłośniejszych budowli na globie. Sam biurowiec trudno byłoby zaliczyć do tego typu konstrukcji, gdyby nie owy ekran. 'Tameer Podium', z luksusowymi biurami, wielopoziomowym parkingiem pewnie powstanie niebawem. Nie podano dokładnej daty rozpoczęcia, jak i zakończenia inwestycji, ale szejkowie znani są z tego, że realizują swoje zachcianki, pomysły w tempie iście ekspresowym. Może trochę popsuły im się humory po ostatnich spadkach cen ropy naftowej, ale te zawsze można sobie poprawić stawiając kolejny, niesamowity, jedyny na świecie obiekt.
 

 
Pierwszy na świecie ruchomy wysokościowiec ma powstać w Dubaju. 80 niezależnie poruszających się pięter nada budynkowi plastyczny, nieustannie zmieniający się kształt - zapowiada jego architekt.''Dynamic Tower'' - tak ma nazywać się niesamowity wieżowiec. Jego konstrukcja będzie składać się z 80 apartamentów.Wieżowiec będzie miał 420 m wysokości. Apartamenty zostały tak zaprojektowane, żeby mogły obracać się o 360 stopni. Obrót jednego piętra będzie trwał od 1 do 3 godzin. Mechanizm działa dzięki 79 gigantycznym turbinom wiatrowym, które umieszczone są pomiędzy piętrami. Ilość wytworzonej przez turbiny energii wystarczy na całkowite zaopatrzenie budynku w prąd.
Apartamenty mają kosztować od 3,7 mln do 36 mln dolarów. Podobny, 70-piętrowy wieżowiec planowany jest również w Moskwie. Koszt budowy drapacza chmur w Dubaju oceniany jest na ok. 700 mln dolarów. Praca mają się zakończyć w 2010 roku
  • awatar Gość: @alebazi: Właśnie się dowiedziałam że wymyślili mrożona plaże,żeby goście hotelowi wychodzący z morza nie parzyli sobie stóp o rozgrzany piasek.Niestety ten mrożony piasek będzie tylko w ekskluzywnych hotelach,a reszta śmiertelników tak jak dotychczas będzie sobie nóżki parzyła w rozgrzanym do czerwoności piasku.
  • awatar Photo-Hubercik: co za układanka :)
  • awatar alebazi: ... czy oni kiedyś skończą "wymyślać" ? ...
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (4) ›
 

 
Burj Dubai stał się najwyższą kiedykolwiek wzniesioną przez człowieka konstrukcją. 20 maja 2008 roku rozpoczęto prace na 165 piętrze wieżowca, co oznacza, że osiągnął on wysokość 649,7 metra, a tym samym przewyższył dotychczasowy rekord w tej dziedzinie należący do masztu radiowego w Konstantynowie. Przypomnijmy, że przed zawaleniem 8 sierpnia 1991 roku miał on 646,38 metra wysokości. Budowa nowego rekordzisty w tej dziedzinie nie została jeszcze ukończona, planowana jest na trzeci kwartał przyszłego roku. Jego wysokość osiągnie prawdopodobnie 818 metrów.
Nieznana jest liczba kondygnacji, choć oczekuje się, że budynek będzie posiadał od 222 do 240 pięter (na pierwszą liczbę wskazują zdjęcia panelu sterującego windy).
  • awatar Photo-Hubercik: a co to za olbrzym??
  • awatar alebazi: ciekawym jak to wygląda patrząc z dołu na "czób"
  • awatar Gość: Słyszałam o tym, ponoć ma powstać jeszcze wyższa konstrukcja w Japonii.
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (4) ›
 

 
Takie rybki pływają sobie na samym dole hotelu Burij arab.Chyba że ktoś sobie zażąda apartamentu pod woda to też będzie miał taki widok.Nie wiem czy ja bym chciała żeby mi za szybą pływał jakiś rekin albo płaszczaka.
 

 
Najdroższy kurort na świecie został otwarty 20 listopada 2008 roku. Na wyspie w kształcie palmy, oficjalnie ruszył kompleks hotelowy "Atlantis", wart 1,5 miliarda dolarów. Otwarciu towarzyszył najdroższy w historii pokaz sztucznych ogni.
  • awatar Gość: cala galeria B. Mc Morrow http://www.pbase.com/bmcmorrow/dubaimain
  • awatar Gość: ... i jeszcze aeriale http://www.pbase.com/bmcmorrow/dubaiaerials&page=all
  • awatar Gość: ... ehhhh ... można Ci pozazdrościć bycia tam ... a ja jak zwykle coś wygrzebałem w sieci http://www.true-dubai.com/
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (5) ›
 

 
Bez komentarza.
  • awatar Photo-Hubercik: czemu mi się podoba :) bardzo ciekawe zdjęcie jak duchy wyglądają
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (1) ›
 

 
Trochę mnie to zdziwiło,ale Europa do Arabów też zawitała.A wy co na to?
 

 
Spacer dzika plażą.
  • awatar Gość: http://www.boston.com/bigpicture/2008/11/dubai_and_the_uae.html#afhurl
  • awatar alebazi: Pozdrowionko :)
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (2) ›
 

 
A to jest rytualne malowanie rąk henną ,wykonują to tylko dorosłe i dojrzałe Arabki.
  • awatar Photo-Hubercik: a powiesz mi w jakim to jest celu robione bo szczerze bardzo mnie to ciekawi?? czemu to służy i czy jakaś kobieta nie może tego robić??
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (1) ›
 

 
To jest makijaż wykonany henną.W ten sposób malują się arabskie kobiety i dziewczynki(zdjęcie poniżej).
 

 
Arabska dziewczynka!
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (2) ›
 

 
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (1) ›
 

 
Sam na pustyni
 

 
Witam !Juz wróciłam,troszkę czasu spędziłam na lonie rodzinnym,ale niestety wakacje się skończyły i trzeba było wrócić do tyrki.Wszystkich byłych wczasowiczów serdecznie pozdrawiam i byle do świąt!
 

 
  • awatar luckyy: Chcesz zostać trendsetterką? Dostawać darmowe kosmetyki? Podaj mi swojego maila, wyślę Ci zaproszenie. Następnie musisz wysłać takie samo zaproszenie do 10 osób, wtedy zostanie przyznany Ci tytuł trendsetterki. Wygrasz zestaw kosmetyków maybelline i możesz grać o następne nagrody.. Ilość miejsc ograniczona.
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (1) ›
 

 
  • awatar gloominess: uwieeeeelbiam Dubaj, moge tam jezdzic kazde wakacje, a ten shopping centre , coz... szkoda ze zlotej karty brak :)
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (1) ›